مقاله

1397/07/20 | 0 | گربه
برچسب ها : نژاد گربه خانگی

انواع نژاد های گربه خانگی معروف در ایران

بررسی نژاد گربه خانگی برای کسانی که قصد تهیه گربه خانگی دارند، اهمیت زیادی دارد. این روزها با انواع نژادهای گربه خانگی روبه رو می شویم که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. با ما همراه باشید تا شما را با معروف ترین نژادهای گربه خانگی و مشخصات آن ها آشنا کنیم.

نژاد گربه های خانگی

گربه ها یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی هستند که اهلی کردن آن ها برخلاف سایر حیوانات کار سختی نیست. این روزها افراد زیادی از گربه ها به عنوان حیوان خانگی مورد علاقه ی خود استفاده می کنند که البته انتخاب گربه خانگی بستگی زیادی به نژاد گربه خانگی دارد. غذا دادن به گربه ها یکی از کارهای جذابی است که اکثر افراد به آن علاقه دارند. داشتن گربه برای رشد روانی فرزندان شما بسیار اهمیت دارد. اگر قصد دارید در خانه ی خود از گربه نگهداری کنید، بهتر است در ابتدا با نژاد گربه خانگی آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما همراه باشید تا شما را با چهار نمونه نژاد گربه خانگی معروف در ایران آشنا کنیم.

شکل 1

گربه ایرانی یا پرشین کت

پرشین کت یکی از قدیمی ترین های نژاد گربه خانگی است. این نژاد گربه زیبا دارای موهای بلندی است که هر کسی را به خود جذب می کند. گربه ایرانی یا همان پرشین کت در مهد تمدن یعنی مزوپوتامیا بوجود آمد. موی بلند در نژاد گربه خانگی پرشین ناشی از یک جهش طبیعی است که باعث شده جذابیت این گربه چندین برابر شود. ظاهر زیبای این گربه در قرن 17ام میلادی توجه جهانگردی ایتالیایی به نام پیترو دلا واله را به خود جلب کرد و نهایتاً توسط وی به اروپا برده شد. این نوع نژاد گربه خانگی در ابتدا دارای رنگ موهای خاکستری و ابریشمی بود اما به دلیل پرورش انتخابی آن رنگ های دیگری هم به خود اختصاص داد. در این نوع گربه ها چشم های دو رنگی هم دیده می شود. اگر قصد تهیه ی یک نژاد گربه خانگی را دارید باید بدانید که پرشین کت یکی از جذاب ترین گربه های خانگی است که به سبب ظاهر زیبایی که دارد بسیار محبوب شده است.

شکل 2

ویژگی های نژاد گربه پرشین

یکی از مواردی که در زمان انتخاب نژاد گربه خانگی باید به آن توجه کرد، مشخصات گربه ی مورد نظر است. گربه پرشین دارای میانگین وزنی بین 3 تا 5 کیلوگرم بوده و اندازه ی متوسطی دارد. پرشین کت به واسطه ی ظاهر آرام و دلنشینی که دارد، در بین علاقه مندان به نژاد گربه خانگی بسیار محبوب شده است. این نوع گربه ها از نشستن بر روی لبه ی مبل بسیار لذت می برند و ضمناً روحیه ای بسیار آرام دارند. برخی این گربه ها را زینت خانه ها می دانند زیرا ظاهر بسیار زیبایی دارند. افراد زیادی از پرشین کت به عنوان یک حیوان خانگی استفاده می کنند. این گربه ها رابطه ی بسیار خوبی با بچه ها دارند مخصوصاً بچه هایی که آن را درون کالسکه جا به جا می کنند و به آرامی با موهای نرم آن ها بازی می کنند.

این گربه ها روحیه ی بسیار خون گرمی دارند اما معمولاً در محیط های شلوغ اذیت می شوند. محیط های آرام و کم سر و صدا بهترین مکان برای نگهداری پرشین کت هستند. این گربه های زیبا با چشمان درشت و صدای لطیفی که دارند، نیازمند مراقبت های روزانه ی شما هستند. بنابراین اگر پرشین کت را به عنوان نژاد گربه ی خانگی انتخاب کردید، باید در مراقبت از آن توجه زیادی به کار ببرید.

مهم ترین نیازهای پرشین کت که باید به آن ها توجه کرد شامل غذا دادن منظم، عشق زیاد و بازی کردن است. پرشین کت بر خلاف بسیاری از گربه های خانگی تمایلی برای بالا رفتن از پرده ها، نشستن بر روی یخچال یا پریدن روی سطح بلند نشان نمی دهد. این دسته از گربه ها بیشتر ترجیح می دهند که بر روی وسایل راحتی از جمله مبل یا روی سطح زمین بنشینند. یکی از جذابیت گربه های پرشین وقار آن هاست که به هیچ وجه از شما درخواست توجه نمی کنند و هر زمان که به آن ها توجه کنید به سمت شما می آیند در غیر این صورت معمولاً بر روی کاناپه لم می دهند.

شکل 3

گربه مو کوتاه بریتانیایی

یک نمونه دیگر از نژاد گربه خانگی گربه مو کوتاه بریتانیایی است. این گربه در قرن نوزدهم در انگلیس پیدا شد. فردی به نام هاریسون ویر به دلیل علاقه ی زیادی که به گربه های خیابانی داشت، در طول چندین سال گربه های مختلفی را در کوچه و پس کوچه های شهر پیدا کرد و آن ها را پرورش داد. سرانجام توانست در بین آن ها نژاد مو کوتاه بریتانیایی را به وجود آورد. این نوع نژاد گربه خانگی در حال حاضر یکی از محبوب ترین نژادهای گربه هاست که افراد زیادی آن را به عنوان حیوان خانگی انتخاب می کنند.

شکل 4

ویژگی های ظاهری گربه مو کوتاه بریتانیایی

گربه مو کوتاه بریتانیایی به واسطه ی ظاهر پرقدرتی که دارد محبوب شده است. مهم ترین مشخصات این نوع نژاد گربه خانگی قفسه سینه ی پهن، سایز متوسط تا بزرگ، پاهای کوتاه قوی، پایه دم نازک و گرد و پنجه های گرد است. سر گربه بریتانیایی گرد بوده و دارای گوش های کوچکی است. موهای بدن این نوع نژاد گربه خانگی هم کوتاه و کم هستند.

ویژگی های مختص نژاد مو کوتاه بریتانیایی

گربه مو کوتاه بریتانیایی یک نمونه از نژاد گربه خانگی است که روحیه ی بسیار آرامی دارد. سر سخت نبودن از دیگر ویژگی های این گربه ها می باشد. گربه های مو کوتاه بریتانیایی بسیار تعلیم پذیر و مؤدب هستند و به راحتی می توانید به آن ها آموزش های مختلف دهید. این گربه ها هیچ گونه آزار و اذیت یا سر و صدایی ندارند. گربه های مو کوتاه بریتانیایی عاشق بچه ها هستند و به راحتی با سگ ها کنار می آیند. عمر این گربه ها معمولاً بین 15 تا 18 سال است. البته ممکن است بیشتر از این مقدار هم عمر کنند. این گربه ها در 30 رنگ مختلف پرورش داده می شوند که رنگ خاکستری یکی از محبوب ترین آن ها می باشد.

شکل 5

گربه بیرمن Birman

یک نمونه دیگر از نژاد گربه خانگی گربه های بیرمن هستند. رنگ ساق پاها، پنجه ها، دم، صورت و گوش ها با رنگ سایر قسمت های بدن متفاوت است. البته این گربه ها در زمان تولد رنگ سفید دارند اما تقریباً بعد از 2 روز تا 2 هفته رنگ قسمت های ذکر شده شروع به عوض شدن می کنند. این گربه دارای چشم هایی به رنگ آبی درخشان، موهای زیبا و بلند و وزنی متوسط است. این نوع نژاد گربه خانگی بهتر است به طور منظم پیرایش شود تا موهایشان در هم تنیده نشوند.

شکل 6

ویژگی های خاص گربه بیرمن

نژاد گربه بیرمن بسیار باهوش، مهربان و باوقار است. خون گرمی از دیگر مشخصات گربه های بیرمن بوده که باعث جذابیت بیشتر آن ها می شود. گربه های بیرمن معمولاً باهوش تر از سایر گربه ها هستند و تا سن های بالا هم این ویژگی را حفظ می کنند. این گربه ها بسیار مقاوم هستند و به صاحبان خود وفادار می باشند. این گربه برای نگهداری در خانه مخصوصاً برای کسانی که بچه کوچک دارند، پیشنهاد بسیار مناسبی است. گربه بیرمن دارای موهای ابریشمی، وزن متوسط و طول بلند است. این گربه ها در رنگ های مختلف آبی، حنایی، یخی، کرمی و دارچینی یافت می شوند.

شکل 7

گربه مین کون

یک نمونه ی دیگر از نژاد گربه خانگی گربه های مین کون هستند که به گربه های پر مو معروف می باشند. مهم ترین مشخصات این نوع گربه ها آرام بودن، ساکت بودن، دوست و همدم بودن آنهاست. گربه های مین کون نیاز به مراقبت زیادی دارند. گربه های مین کون برای تمیز کردن موهایشان نیاز به کمک اطرافیان دارند. این گربه ها تحرک زیادی دارند بنابراین اگر عاشق گربه های پرتحرک هستید، این نوع نژاد گربه خانگی بهترین پیشنهاد برای شماست. ضمناً این نوع گربه ها علاقه ی زیادی به بالا رفتن از درخت دارند.

شکل 8

https://blog.nikoopay.com/Article-25/11-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C

http://www.petpezeshk.com/


اشتراک گذاری :

ارسال نظر

نظر خود را با ما در میان بگذارید