مقاله

1397/05/21 | 0 | بیماری ها
برچسب ها : بیماری سگها

آشنایی با انواع بیماری سگ ها و راه های درمان آن ها

حیوانات خانگی موجوداتی دوست داشتنی و شیرین هستند و خیلی از ما علاقه زیادی به نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی بخصوص سگ ها داریم ولی گاهی ترس از بیماری این حیوانات مانع این کار می شود. اما نگران نباشید با شناخت انواع بیماری سگ ها می توانید بر ترس خود غلبه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر شناخت انواع مریضی و علائم بیماری سگ ها با راه های پیشگیری و درمان بیماری سگ ها نیز آشنا شوید و با داشتن اطلاعات لازم و ضروری با خیالی راحت برای مراقبت از این موجودات دوست داشتنی اقدام کنید.


نکات مورد توجه در نگهداری از حیوانات خانگی

اگر تصمیم به نگهداری و مراقبت از یک نوع حیوان خانگی چون سگ دارید باید بدانید مراقبت از این موجودات دوست داشتنی علاوه بر لذت و شیرینی، سختی های خاص خود را دارد. سگ ها هم مانند فرزندانتان که مدام آنها را به چکاپ و معاینه پزشک می برید برای دوری از انواع بیماری سگ ها هرچند وقت یکبار نیاز به معاینه دارند. در سال های اخیر تعداد کلینیک های دامپزشکی افزایش یافته و امکان دسترسی به پزشک مخصوص حیوانات خانگی بهتر شده است. با این حال قبل از تصمیم به نگهداری از سگ ها و یا دیگر حیوانات خانگی باید چند مورد را بررسی کنید، اول اینکه درآمد مناسب برای فراهم کردن مایحتاج روزانه این حیوانات و در مواقعی هزینه درمان بیماری سگ ها را داشته باشید، دوم اینکه وقت کافی داشته باشید برای رسیدگی و یا بازی و به گردش و پیاده روی بردن این حیوانات حداقل دو روز در هفته و وقت بردن به کلینیک دامپزشکی برای چکاپ و دوری از بیماری سگ ها ، سوم اینکه فضای کافی در خانه یا آپارتمان خود برای نگهداری از حیوانات خانگی داشته باشید. بدانید که سگ ها برخلاف گربه ها در جای خود باید احساس راحتی و امنیت کنند.


واکسیناسیون سگ ها

جهت پیشگیری از انواع بیماری سگ ها واکسیناسیون این حیوانات باید به موقع انجام شود. واکسن سر وقت و درست علاوه بر جلوگیری از بیماری ها، از واگیردار شدن بیماری های ویروسی و باکتریایی نیز جلوگیری می کند، همچنین واکسیناسیون سگ ها سیستم ایمنی آن ها را تقویت می کند و در میزان هوشیاری وفعال بودن سگ ها نیز تاثیر بسزایی دارد. جهت اطلاع از زمان واکسن زدن و انواع واکسن های ضروری باید به پزشک مخصوص حیوانات خانگی و یا کلینیک های دامپزشکی مراجعه کنید.

انواع بیماری سگ ها

با وجود واکسیناسیون حیوانات آن ها از راه های مختلف ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شوند. صاحبان این حیوانات بهتر است با علائم انواع بیماری سگ ها آشنا باشند. در اینجا ما چند نوع از مهمترین و جدی ترین بیماری سگ ها را معرفی می کنیم.

بیماری کلیوی :

بیماری کلیه در تمام سنین بین سگ ها و گربه ها دیده شده است و حتی می تواند مادر زادی هم باشد که باید توسط دامپزشک معاینه و تشخیص داده شود. سگ هایی که دچار بیماری کلیه شده اند بیشتر آسیب می بینند و گاهی درمان آنها به سختی صورت می گیرد در حالیکه گربه ها با این بیماری می توانند درمان شوند و به زندگی خود ادامه دهند.

دیابت:

درست مانند انسان ها، حیوانات خانگی هم در روند پیری خود درگیر دیابت می شوند. بیماری دیابت با ورزش و رژیم غذایی منظم کنترل می شود. البته در صورت تشخیص دیابت این حیوانات خانگی نیاز به تزریق منظم انسولین دارند.

آرتریت یا آرتروز :

این بیماری سگ ها همان التهاب مفاصل است که با علائمی چون ورم مفاصل، لنگ لنگان راه رفتن، شل بودن عضلات، بی اشتهایی، ضعف و سستی و بی حالی، درد و ناراحتی زیاد و افسردگی و پرخاشگری برای سگ ها همراه است. این بیماری سگ ها به موارد مختلفی چون نژاد حیوان، سن و وزن او بستگی دارد.

کنه ها و کیک ها :

کنه ها و کیک ها این موجودات ریز موذی ناقل انواع بیماری ها هستند و بیشتر منجر به بیماری پوستی برای سگ ها و حیوانات خانگی می شوند که با مراقبت های بهداشتی و چکاپ این مسئله قابل پیشگیری و درمان است.

هاری :

این نوع بیماری سگ ها خطرناک و کشنده است و از طرق مختلفی از جمله بزاق آلوده حیوانات خانگی منتقل می شود. خوشبختانه در سال های اخیر واکسن هاری در دسترس است. فقط برای اطمینان از این موضوع حیوان خود را چکاپ کنید.

دیستمپر :

این بیماری سگ ها بسیار خطرناک، مسری و کشنده است و معمولاً از طریق آئروسل و یا ترشح عفونت های حیوان منتقل می شود. واکسن این بیماری در سنین جوانی زده می شود و توله سگ ها بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. دیستمپر با علائم عصبی، تخلیه بینی و تب بالا همراه است و در دراز مدت به تشنج و سخت شدن پاها منجر میشود. میزان مرگ و میر در مبتلایان این نوع بیماری سگ ها بالاست.

پاروو ویروس :

این نوع بیماری سگ ها ویروسی بوده و بسیار مسری است و اغلب در حیواناتی دیده می شود که واکسینه نشده اند. در دو نوع عفونت روده ای که با اسهال، استفراغ و بی اشتهایی و کاهش وزن حیوان همراه است که قابل درمان می باشد و با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری نیز می باشد و نوع دیگر آن گرفتگی عضلات قلبی است که به مرگ می انجامد.

بیماری دندان:

بیماری لثه و دندان برای سگ ها و گربه ها نیز پیش می آید و از مهمترین علائم آن بوی بد دهان و تنفس حیوان است. این بیماری با مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی نیز قابل پیشگیری است و هرچند وقت یکبار هم بهتر است حیوان خود را نزد دندانپزشک حیوانات ببرید.

کرم قلبی یا هرت وورم:

این بیماری توسط پشه گسترش یافته و در سگ ها بسیار شایع است و کاملاً قابل درمان است. این بیماری سگ ها با آزمایش خون و چکاپ دوره ای حیوان توسط متخصص قابل تشخیص و درمان است.

چاقی :

بیماری چاقی علاوه بر انسان ها حیوانات را نیز درگیر می کند و منشأ بیشتر مشکلات و بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی، دیابت، آرتریت و مرگ زودهنگام همین چاقی است. داشتن برنامه غذایی درست و تحرک با مشورت دامپزشک می تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری چاقی جلوگیری کند.


اشتراک گذاری :

ارسال نظر

نظر خود را با ما در میان بگذارید