مقاله

1397/03/29 | 0 | خبر
برچسب ها : عقیم سازی

عقیم کردن گربه

عقیم سازی گربه ها

در انگلیسی به عمل عقیم کردن یا اخته کردن گربه نر castration و یا neutering می گویند و به عمل عقیم کردن گربه ماده Ovariohysterectomy و یا spaying گفته می شود. و به هر دو گربه نر و ماده عقیم شده sterilized گفته می شود.

مزایای عقیم کردن گربه ها:

عقیم کردن گربه ها مزایای زیادی هم برای صاحب حیوان و هم خود حیوان خواهد داشت ، از جمله:

1 - اگرچه ممکن است پذیرفتن این نکته برای بعضی از حامیان حیوانات سخت باشد ولی در حال حاضر برای جمعیت فعلی گربه ها به اندازه کافی زیستگاه امن و محل زندگی مناسب در سطح شهر وجود ندارد و می توان با عقیم کردن گربه های خیابانی از رشد بی رویه جمعیت آنها جلوگیری کرد ، ضمنا با این کار می توان به حیوان کمک کرد تا زندگی طولانی تر و سالمتری داشته باشد.بر اساس اعلام انجمن حمایت از حیوانات آمریکا سالیانه 3.4 میلیون گربه بی سرپرست به پناهگاهها منتقل می شوند.

2 – پیشگیری از بیماری ها : عقیم کردن گربه ماده قبل از اولین دوره فحلی به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های گردن رحم و تخمدان را کاهش می دهد ، از آنجا که بیرون آوردن تخمدان ها باعث کاهش سطح هورمون هایی است که رشد تومورهای سرطانی را افزایش می دهند و بدین ترتیب عقیم سازی گربه ماده شانس ابتلا به سرطاه پستان را در گربه ها بشدت کاهش می دهد. همچنین در نظر داشته باشید در فصل جفت گیری گربه ها ، قابلیت انتشار بیماری های غیر قابل درمان واگیر بین گربه ها بیشتر می شود.

3 - اکثر نزاع های خیابانی بین گربه های نرعقیم نشده که احتیاج به قلمرو دارند صورت می گیرد. گربه های نر عقیم نشده بواسطه ترشح هورمون های جنسی بدنبال ایجاد قلمرو و دفاع از آن در برابر رقبای خود هستند ، بویژه اگر در نزدیکی این قلمرو گربه ماده عقیم نشده ای وجود داشته باشد. بدین ترتیب با عقیم کردن گربه ها از نزاع های بین گربه ها هم جلوگیری خواهید کرد.

4 – کاهش فریادهای فحلی گربه : گربه های ماده در زمان فحلی بواسطه وجود ترشحات هورمونی و غریزه جنسی با ایجاد فریادهای خاصی به دنبال گربه های نر جهت جفت گیری می گردند و در چنین شرایطی گربه های نر و ماده به دنبال فرار از خانه هستند و با باز شدن درب خروج و یا پیدا کردن روزنه ای از منزل فرار می کنند و متاسفانه در این مواقع شاهد تصادفات با خودروهای عبوری و جراحت های ناشی از آن هستیم. با عقیم کردن گربه ها احتمال فرار گربه ها از منزل و وقوع حوادث کاهش می یابد.

5 – پاکیزه ماندن خانه : گربه های نر عقیم نشده جهت تعیین قلمرو خود ادرار خود را به ستون ها و دیوار های منزل اسپری می کنند که با بوی بسیار تند و زننده ای همراه است و به این ترتیب قصد دارند به سایر گربه های نر اخطار دهند که در این قلمرو گربه نری زندگی می کند که حاضر به مشارکت با هیچ گربه نر دیگری بر سر این منطقه نیست و همزمان گربه های ماده را همراهی و دعوت به ورود می کند. با عقیم سازی گربه های نر در زمان مناسب احتمال اسپری کردن ادرار در منزل را کاهش می دهید. همچنین گربه های ماده نیز در زمان فحلی دارای خونریزی و ترشحاتی هستند که با بوی خود به گربه های نر این پیام را می دهند که یک گربه ماده بارور در این مکان منتظر آنهاست.

چه زمانی باید انجام شود؟

زمان مناسب جراحی عقیم سازی گربه را دامپزشک شما تعیین می کند ولی معمولا زمان پیشنهادی دامپزشکان در حدود شش ماهگی می باشد.

مراحل جراحی چگونه است؟

جراحی در بیمارستان و یا کلینیک دامپزشکی در شرایط بیهوشی کامل صورت می گیرد. معمولا دامپزشک شرایط قبل و بعد از جراحی را برای شما توضیح می دهد و از شب قبل از جراحی بایستی به گربه خود غذا ندهید و در راس زمان تعیین شده در کلینیک و یا بیمارستان حاضر باشید. جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و گربه شما هیچ گونه دردی را احساس نمی کند در گربه های نر برش جراحی بسیار کوچک بوده و بیضه ها خارج می شوند و معمولا هم بدون هیچگونه مشکلی به پایان می رسد ولی در گربه های ماده جهت بیرون کشیدن رحم و تخمدان ها طول شکاف کمی بزرگتر می باشد. ممکن است پس از جراحی از یک گردنبند مخصوص بنام گردنبند الیزابت برای گربه شما استفاده کنند که مانند یک قیف پلاستیکی بدور گردن گربه بسته می شود و از لیسیدن موضع جراحی و آسیب زدن به بخیه ها و یا پانسمان روی آن توسط گربه جلوگیری می کند. در حین جراحی و یا پس از آن دامپزشک از آنتی بیوتیک استفاده می کند و جهت تکرار این آنتی بیوتیک و داروهای مورد نیاز در روزهای آینده با شما هماهنگی های لازم را انجام می دهد.

آیا رفتار گربه من پس از جراحی تغییری خواهد کرد؟

به هیچ وجه رفتار گربه پس از جراحی تغییری نخواهد کرد . اگرچه رفتارهای خشن ناشی از جفت یابی و عادات بد علامت گذاری بسیار کاهش می یابد ولی شاهد تغییرات رفتاری مانند افسردگی و یا گوشه گیری نخواهید بود.

تغذیه گربه ها پس از عقیم سازی

بعضی از گربه ها پس از عقیم شدن دچار افزایش وزن می شوند بنابراین مهم است صاحب گربه جهت جلوگیری از افزایش ناخواسته وزن گربه مراقب نوع و مقدارکالری غذای گربه باشد. در این موارد معمولا از غذاهای رژیمی مخصوص گربه های عقیم شده استفاده می شود که دامپزشک در این زمینه توضیحات لازم را به اطلاع خواهد رساند.


اشتراک گذاری :

ارسال نظر

نظر خود را با ما در میان بگذارید