مقاله

1397/07/20 | 0 | خبر
برچسب ها : انواع رفتار سگ

رفتار شناسی انواع سگ ها

شناخت انواع رفتار سگ چیست و چه مزایایی دارد؟ سگها حیواناتی هستند که همیشه به همراه انسانها بوده و با آنها زندگی کردهاند و در بسیاری از مواقع به انسان کمک کرده و در انجام کارهایی مانند محافظت از گله گوسفندان به یاری انسانها آمدهاند. این حیوان که به باوفایی در بین انسانها معروف است رفتارهای متفاوتی دارد که با دقت در رفتار و حرکات بدنی این جانور با وفا میتوان معنا و مفهوم آنها را درک کرد و به خواسته و نیازش پی برد. در اصطلاح با بادی لنگویج یا همان زبان بدن این حیوان میتوان ارتباط عاطفی درستی با او برقرار کرد و نیازهایش را از روی حرکات و رفتارش متوجه شد. سگها با تمامی اعضای بدن خود به برقراری ارتباط با انسان اقدام میکنند. با کمی مطالعه و تحقیق میتوان معنا و مفهوم این حرکات را دریافت. اگر شما هم جزء افرادی هستید که اقدام به نگهداری و مراقبت از این حیوان کردهاید برای آشنایی با انواع رفتار سگ با ما همراه باشید تا بتوانید نیازها و مشکلات مربوط به این حیوان را برطرف کنید.

انواع رفتار سگها به چه چیزهایی بستگی دارد؟

معمولاً رفتار سگها با توجه به نژاد و گونه آنها متفاوت میباشد و هر نژادی از سگها رفتار متفاوتی از خود نشان میدهند. به طور کلی انواع رفتار سگها تحت تأثیر دو عامل شرایط محیطی و وراثتی این حیوان میباشد. سگها به واسطه نیرو و قدرتی که دارند میتوانند بسیاری از مسائل و نیروهایی را که انسانها قادر به درک آن نیستند حس کرده و دریافت کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند. مانند واکنش این حیوان قبل از وقوع طوفان و زلزله.

انواع رفتار سگ :

از مهم ترین انواع رفتار سگ به موارد زیر می توان اشاره کرد .

  • پارس کردن
  • بازی کردن
  • لیسیدن
  • حفر چاله
  • ادرار و مدفوع کردن
  • نیاز به غذا

و همچنین بسیاری دیگر از انواع رفتار سگ می توان اشاره کرد در ادامه به توضیح مختصری در مورد بعضی از انواع رفتار سگ پرداخته ایم .

تصویر 1

آموزش ادرار و مدفوع کردن به سگها:

برای اینکه در مورد ادرار کردن و مدفوع کردن سگتان با مشکل مواجه نشده و به راحتی این آموزش را به سگ خود دهید کافی است که یک مکان مشخصی را برای این منظور در نظر گرفته و هنگامی که احساس کردید سگ شما قصد ادرار کردن دارد او را به آن محل هدایت کنید. و در روزهای اول آموزش در هر یک ساعت یک بار سگ را به محلی که برای این کار در نظر گرفتهاید برده و هنگامی که در محل قرار گرفت به عنوان تشویق جایزهای به او بدهید تا این عمل را به طور مرتب تکرار کند. از نشانههایی که میتوانید پی ببرید سگ شما احتیاج به دستشویی کردن دارد بو کردن زمین و چرخیدن به دور خودش است. از دیگر نکاتی که درمورد انواع رفتار سگ باید بدانید این است که سگها معمولاً پانزده دقیقه بعد از خوردن غذا ادرار کرده و نیم ساعت بعد از خوردن غذا مدفوع میکنند. توجه به این نکته شما را در آموزش ادرار و مدفوع کردن به سگتان کمک میکند.

تصویر 2

علائم ترسیدن سگها:

از انواع رفتار سگ به ترسیدن و احساس وحشت در این حیوان می توان اشاره کرد. اگر شما با بروز حالتهایی مانند نگه داشتن دم در لای پاها و کشیدن گوشها به سمت عقب سر حیوان مواجه شدید بدانید که از چیزی ترسیده و موضوعی باعث آزار او شده است .پارس کردن مکرر این حیوان نیز از انواع رفتار سگ در زمان احساس ترس و وحشت می باشد .

تصویر 3

انواع رفتار سگ در زمان گرسنگی و غذای مناسب سگها:

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت سگها داشته و تمامی نیازهای بدن او از طریق تغذیه و غذا خوردن تأمین میشود. برای اینکه بدانید چه نوع غذایی را برای سگ خود انتخاب کنید به نکاتی مانند نژاد، میزان فعالیت، سن، حساسیتها و وضعیت زندگی سگ خود توجه داشته باشید. توجه به بهداشت و تمیزی غذا و همچنین ظرفی که غذا در آن ریخته میشود نیز بسیار مهم است. استفاده از غذاهای خشک و کنسروی در کنار یکدیگر برای سگها توصیه شده است. در زمان احساس گرسنگی ،سگها با پارس کردن نیاز خود را به صاحبشان انتقال میدهند. معمولاً برای غذا دادن به سگها باید تایم و زمان مشخصی را به این کار اختصاص داد.

تصویر 4

بازی کردن با سگها:

سگها موجوداتی بازیگوش هستند و به بازی و جست و خیز علاقه دارند. ولی بازی کردن گذشته از سرگرم بودن و تفریح برای آنها باعث میشود که با صاحب خود ارتباط بهتری برقرار کرده و سبب علاقمندی به او شود. بازی با سگ باعث میشود که اضطراب و استرس این جانور نیز کاهش پیدا کرده و رابطه دوستانهتری با صاحبش برقرار کند. سگها علاقه فراوانی به توپ دارند و یک توپ کوچک ساعتها آنها را سرگرم میکند و به طور کلی بازیهایی که با توپ انجام میشود مانند فوتبال و بسکتبال مورد علاقه این جانور میباشد. از بهترین و جذابترین انواع رفتار سگ میتوان بازی کردن را نام برد.

تصویر 5

پارس کردن سگ چه معنایی دارد؟

از انواع رفتار سگ میتوان به پارس کردن اشاره کرد. سگها با پارس کردن با همنوعان خود ارتباط برقرار میکنند و خواسته های خود را با پارس کردن بیان میکنند. با کمی تجربه میتوان معنی پارس کردن آنها را دریافت. پارس کردن این حیوان میتواند نشانه ترس و یا آگاهی از ورود شخصی غریبه و ناشناس به حریم شخصی باشد. به طور کلی عواملی که باعث پارس کردن سگها میشوند عبارتند از:

  • احساس درد و ناراحتی جسمی
  • ترس از صداهای بلند
  • عادات نادرست رفتاری
  • محافظت به عنوان سگ نگهبان یا سگ چوپان
  • حمایت از تولهها

برای کنترل این رفتار در سگها خوب است که بدانیم پارس کردن سگهای نگهبان امری عادی است ولی اگر سگ آپارتمانی شما به این کار عادت کرده و در هنگام درخواست چیزی مرتب پارس میکند سعی کنید او را ساکت کرده و از کلمه نه استفاده کنید و بعد از آرام شدن و ساکت شدن چیزی را که میخواهد در اختیارش قرار دهید.

تصویر 6

وفاداری در سگها:

همواره از سگها به عنوان وفادارترین حیوانات بر روی زمین یاد میشود و این غریزه به طور ذاتی در این حیوان وجود دارد. سگ ها وفاداری خود را نسبت به صاحب خود با محافظت از او در مقابل خطرها نشان میدهند. سگ با انجام کارهایی مانند لیس زدن صورت شما، خوابیدن در کنار شما و پریدن بر روی شما احساساتش را نسبت به شما انتقال داده و این حرکات نشانه علاقه مندی این حیوان نسبت به شما میباشد. از مهم ترین انواع رفتار سگ می توان به وفاداری اشاره کرد که نشانه بارز این حیوان می باشد .

تصویر 7

مریضی سگها:

با مشاهده برخی از انواع رفتار سگ میتوان به وجود مشکل و مریضی در این حیوانات پی برد علائمی مانند اسهال، استفراغ، کاهش اشتها، بیقراری، ریزش مو و .... را در این حیوان جدی گرفته و حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

از مهمترین بیماریها در میان سگها میتوان به ویروس پاروا اشاره کرد. این ویروس سبب التهاب و زخم در روده سگ و اسهال شدید میشود. متاسفانه درمانی برای این بیماری وجود ندارد فقط با تزریق واکسن میتوان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

تصویر 8

هر آنچه در مورد انواع رفتار سگ باید بدانیم :

سگ ها حیواناتی باهوش بوده و انواع رفتار سگ معنا و مفهومی داشته و بیان حالت و یا درخواستی می باشد . برای شناخت بیشتر انواع رفتار سگ می توانید از یک مربی آموزشی کمک گرفته تا با این رفتار آشنایی پیدا کنید . مطالعه مطالبی که در خصوص این حیوان باوفا نوشته شده است کمک بزرگی در شناخت رفتاری این حیوان به شما خواهد کرد . به این نکته نیز توجه داشته باشید که انواع رفتار سگ با توجه به نژاد این حیوان نیز متفاوت می باشد .



اشتراک گذاری :

ارسال نظر

نظر خود را با ما در میان بگذارید